Mijn werkwijze: Ruimte voor verwondering, groei en uitdaging
|
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid leren, denken en beleven anders. Ze hebben vaak een grote behoefte aan uitdaging, autonomie en diepgang – al op jonge leeftijd. In mijn begeleiding sluit ik aan bij deze unieke ontwikkeling door een werkwijze die niet alleen kennis vergroot, maar ook de denkvaardigheden, mindset en het zelfvertrouwen versterkt. Ervaringsgericht & ontdekkend lerenKinderen leren het meest wanneer ze actief betrokken zijn en zelf mogen ontdekken. Ik werk daarom met ervaringsgerichte activiteiten en uitdagende thema’s die aansluiten bij hun interesses én nieuwsgierigheid. Zo ontstaat een natuurlijke motivatie om te leren en te groeien. Uitdaging in de zone van de naaste ontwikkelingDe activiteiten zijn bewust afgestemd op de zone van de naaste ontwikkeling – het gebied waarin een kind nét dat beetje hulp of aanmoediging nodig heeft om verder te komen. Zo zorg ik voor échte groei, zonder overvraging of verveling. Leren van en met anderen: de peergroepHoogbegaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong voelen zich vaak ‘anders’. In een peergroep ontmoeten ze leeftijdsgenoten die op een vergelijkbare manier denken en voelen. Dat geeft herkenning, plezier én ruimte om te oefenen met samenwerking, flexibiliteit en sociale vaardigheden. Groei mindset & denkvaardighedenIk besteed veel aandacht aan het ontwikkelen van een groei mindset: leren dat fouten maken mag, dat inspanning loont, en dat uitdaging juist waardevol is. Kinderen leren denken over hun eigen denken – met behulp van hogere orde denkvragen stimuleer ik analyse, creativiteit en reflectie. Uitdagende thema’s die écht aansprekenDe thema’s die ik gebruik zijn rijk, verdiepend en prikkelend: van ruimtevaart tot filosofie, van wetenschap tot kunst. Binnen deze thema’s krijgen kinderen de ruimte om vragen te stellen, verbanden te leggen en hun eigen leerproces vorm te geven. Met mijn begeleiding bied ik een veilige, stimulerende omgeving waarin kinderen mogen zijn wie ze zijn én zich kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past. Als hier onvoldoende op wordt ingespeeld, kunnen ze zich aanpassen, terugtrekken, frustreren of juist heel druk worden. Vroege (h)erkenning maakt echt het verschil. |
|
